Lär dig om de senaste lagarna och reglerna för drönare i Sverige. Få en översikt över vad som krävs för att flyga drönare lagligt och säkert
C-klasser
EU-reglerna är baserade på C-klasser. Det innebär att alla drönare måste ha en C-märkning från tillverkaren, vilket ger vissa extra befogenheter i förhållande till lagstiftningen. Om din drönare är köpt före 2024 eller saknar C-märkning, är din drönare en 'legacy' drönare.
När du har identifierat din drönas C-klass får du tilldelat vissa regler för din drönare. Det finns tre olika regeluppsättningar i den öppna kategorin, nämligen; A1, A2 och A3. Är din drönare klass C0 eller C1, ska du flyga enligt A1, är din drönare C2, ska du flyga enligt A2, eller är din drönare C3 ska du flyga enligt A3.
Här ser du en översikt över de olika C-klasserna och tillhörande A-klasser.
C-KLASS | KATEGORI | UTBILDNINGSKRAV |
C0 eller legacy-drönare under 250g | A1 | Inga krav |
C1 | A1 | A1/A3-certifikat |
C2 | A2 | A1/A3- + A2-certifikat (Kompetenscertifikat) |
C2, C3 eller Legacy-drönare över 250g | A3 | A1/A3-certifikat |
Vilka är C-klassade och inte?
Legacy drönare
Drönare under 250 gram (Kategori öppen A0)
Drönare mellan 250 gram - 2 kg:
DJI Phantom 4 serien inkl. RTK samt Multispectral
DJI Spark
DJI Mavic Pro
DJI Mavic Air
DJI Mavic 2 Serien inkl Enterprise, Dual, Advanced.
DJI Mavic Air 2
C0
Samtliga DJI Mini drönare
DJI Neo
C1
DJI Air 2S (Måste c-klassas i efterhand)
DJI Mavic 3 serien
DJI Avata 2
DJI Air 3
C2
DJI Mavic 3 Enterprise, Thermal & Multispectral (Kan c-klassas i efterhand)
DJI Mavic 3 Pro serien
DJI Matrice 30/30T (Måste c-klassas i efterhand)
C3
DJI Inspire 3
DJI Matrice 350 RTK
Avstånd till människor
För att fastställa avståndet till människor måste du veta vilken C-klass din drönare har. Om den inte har någon märkning är det en legacy-drönare, och du kan antingen flyga i A1 (drönare under 250 gram) eller i A3 (drönare över 250 gram).
Det viktiga med A-kategorin är hur du ska förhålla dig till obehöriga personer, det vill säga personer som inte har gett sitt samtycke till att bli överflugen. Om din drönare har en C-märkning C0 eller C1 får du flyga över obehöriga (dock inte folksamlingar).
Du får dock inte hänsynslöst flyga över människor – och det ska göras på ett sätt som minimerar överflygningar av människor. Om din drönare tillhör C-klass C2 ska du hålla ett säkerhetsavstånd till obehöriga personer på 30 meter om du flyger i normal flygtillstånd, och endast 5 meter om du flyger i hastighetsbegränsat tillstånd (såsom DJIs ‘Tripod Mode’). Om din drönare är i C-klass C3 ska du flyga enligt A3-regler, vilket innebär att du endast får flyga på platser där det inte finns människor och med ett minimum avstånd på 150 meter till tätbebyggt område.
Här är en översikt över de olika A-kategorierna och deras krav på avstånd till obehöriga personer:
C-KLASS | KATEGORI | AVSTÅND TILL MÄNNISKOR |
C0, C1 eller legacy-drönare under 250g | A1 | Du får flyga över obehöriga personer utan att inhämta samtycke. Det bör dock undvikas. |
C2 | A2 | Ska upprätta säkerhetszon på 5–30 meter till obehöriga personer (beroende på flyghastighet). |
C3 eller legacy-drönare över 250g | A3 | Ska hålla 150 meters avstånd till byggnader och tätbebyggt område. |
Maximal flyghöjd
När du flyger i den öppna kategorin – oavsett klass – ska du hålla en maximal flyghöjd på 120 meter. Denna regel finns för att säkerställa att din drönare inte kolliderar med exempelvis helikoptrar, sportflygplan eller passagerarflygplan i luftrummet.
Det är därför viktigt att du hela tiden håller koll på din flyghöjd i applikationen du använder med din drönare under varje flygning. Observera att flyghöjden ska beräknas från den punkt som är närmast jordytan – och inte från toppen av tak på byggnader eller liknande objekt. Detta är också relevant om du flyger över en brant sluttning, där sidan av sluttningen kommer att vara den närmaste punkten på marken – och inte 90 grader lodrätt ner från drönaren.
Det kan dock uppstå situationer där du behöver flyga nära och inspektera exempelvis vindkraftverk eller skorstenar som är högre än 120 meter. Dessa objekt kallas luftfartshinder. Här får du följa objektet och flyga upp till 15 meter över det, även om det är högre än 120 meter, så länge du flyger inom en 50 meters radie av objektet. Kom ihåg att du måste ha tillstånd från ägaren av luftfartshindret och alltid flyga så att du kan se drönaren.
Visuell synlighet
Du ska hela tiden flyga inom visuell synlighet (VLOS). Du får aldrig flyga drönaren där du inte kan se den. Det är ett krav att du hela tiden har visuell kontakt med drönaren och kan se de omgivningar du flyger i. Drönaren ska alltså under hela flygningen vara inom din synvidd.
När du flyger utanför synvidd, ökar risken för krascher och andra oönskade incidenter betydligt. Synvidd kan dock variera från person till person, beroende på hur bra man ser.
FPV-flygning (flygning där piloten har FPV-glasögon på) är tillåten – men du måste se till att ha en person bredvid dig (Spotter), som kan övervaka luftrummet och ge dig besked vid fara.
Du får också sätta drönaren i "Follow Me" eller låta den följa dig utan att du tittar på drönaren, så länge det maximala avståndet till dig är 50 meter.
Spridningstillstånd
Bilder från luften
Om du har tagit bilder eller filmat från luftfarkoster som drönare, flygplan, helikopter eller luftballong och planerar att dela, publicera eller sälja dina bilder behöver du söka om spridningstillstånd. Tillståndskravet gäller för fotografier och liknande inspelningar, inklusive flygfoton, videor, laserdata, höjddata med mera.
Vissa undantag gäller dock. Du behöver till exempel inte ansöka om tillstånd för spridning om din bild eller film endast visar en privat bostadsbyggnad eller en offentlig plats. Detta är några undantag från kravet på spridningstillstånd. Om dina bilder visar en mer utzoomad vy omfattas de inte av undantaget, eftersom de då inkluderar en större yta. Det kan finnas känslig information för Sveriges totalförsvar i bilden om den sprids.
För mer information om spridningstillstånd och undantag, besök Lantmäteriets webbplats.
Bilder som avbildar havsbotten
Innan du sprider undersökningar, fotografier och annat material som avbildar förhållanden på eller under havsbotten inom Sveriges territorium behöver du ansöka om spridningstillstånd från Sjöfartsverket. Syftet är att skydda information som är viktig för totalförsvaret.
För mer information, besök Sjöfartsverkets webbplats.
Tillstånd och certifikat
För att flyga inom den öppna kategorin måste du kunna dokumentera för Transportstyrelsen att du har nödvändig kunskap för att hantera en drönaroperation utan att bryta mot reglerna och utan att utgöra en fara för andra människor, djurliv och egendom.
Detta gör du genom att ta ett A1/A3-certifikat eller A2 beroende på vilken drönare du har. Detta certifikat gäller inom Sverige och övriga EU-länder. Mer information finner du hos Transportstyrelsen
Registrering
Om du vill flyga med en drönare (som inte är en leksak) måste du registrera dig som drönaroperatör. Operatörsnumret måste vara tydligt synligt på drönaren. Om du äger flera drönare måste samma nummer finnas på alla dina drönare.
Registreringen av operatörer sker på Transportstyrelsens webbplats.
Om din drönare är en leksak behöver du inte registrera dig som fjärrpilot. Din drönare måste dock vara märkt som leksak för att vara undantagen.
Drönarkartan
Du bör alltid kontrollera drönarkartan innan varje flygning för att säkerställa att du flyger i ett tillåtet område. Kartan visar de flesta element från lagstiftningen. Vissa zoner går att låsa upp och det görs via DJI's tjänst Fly Safe.
Avstånd till flygplatser
Det rekommenderas att du orienterar dig på en drönarkarta innan varje flygning för att se om det finns flygplatser eller helikopterlandningsplatser som du inte var medveten om.
Offentligt godkända flygplatser och militära flygplatser
Särskild hänsyn ska tas till andra luftfartyg i luftrummet. Därför måste du hålla 5 km avstånd till flygplatser (offentligt godkända flygplatser) och 8 km avstånd till militära flygplatser (militära flygstationer).
Om du vill flyga inom 2 km från flygplatser (offentliga och militära) krävs det att du har ett kompetenscertifikat och begränsar din flyghöjd.
Läkarhelikopterlandningsplatser (HEMS)
Dessutom måste du hålla 2 km avstånd till läkarhelikopterlandningsplatser.
Om du vill flyga inom 1 km från läkarhelikopterlandningsplatser krävs det att du har ett kompetenscertifikat och begränsar din flyghöjd.
Orientering i luftrummet
När din drönare flyger i luften måste du vara medveten om att du delar luftrummet med andra luftfartyg, både bemannade och obemannade.
Eftersom drönare är mycket rörliga, vilar ett stort ansvar på drönarpiloternas axlar. Därför måste drönare alltid vika för annan lufttrafik.
Det är därför din plikt som drönarpilot att orientera dig i det omgivande luftrummet under hela flygningen för att säkerställa att din drönare inte kolliderar med eller stör flygplan, helikoptrar, segelflygplan och luftballonger med mera.
Vill du läsa om mera och mer ingående information finns det tillgänglig på Transportstyrelsen.
Vi accepterar Visa/Mastercard/American Express* och Faktura
'Endast tillgängligt via Klarna och i butik.